torsdag 5 mars 2009

Reflektioner om Delicious; sociala bokmärken

Jag har gjort det mesta av uppgifterna på delicious. Det är ett par saker jag inte har gjort. Jag ska rätta till mina bokmärken ("tags") så att det inte är kommatecken mellan. Kommatecken satte jag där för att det har man i Blogspot när man taggar. Jag har även lagt fem länkar i LUBs nätverk, även om jag tyckte det var lite krångligt att man inte bara kunde trycka på "tag" när man har en sida uppe. (Lite svårt att förklara i text såhär...)

CiteULike och Connotea var jag också inne och kollade på. Det känns lite väl avancerat och mest inriktat till forskare, som ett referensprogram i stil med EndNote, fast då EndNoteWeb.

Jag tycker det är en bra idé att ha sociala bokmärken, men det är lite mycket att gå genom massor av bokmärken. Att tagga kan också vara svårt, även om det är roligt. Taggmolnet är ett mycket roligt sätt att åskådliggöra sina länkar.

Jag tror att det är bra att inrikta sig på en tjänst i taget. Delicious kan vara något att lära sig att jobba med vad gäller länkar. Kanske kan CiteULike och ConnoTea vara bra till vetenskapliga artiklar. Det kanske kan vara ett bra alternativ till Mina Artiklar i ELIN, när dessa har blivit för många. Å andra sidan undrar jag om man kan länka från ELIN till tjänsterna CiteULike och ConnoTea? Funkar det när artikeln bör vara låst till ELIN? Eller kan det då vara bra också i referenssammanhang?

Över huvud taget tycker jag att sociala bokmärken verkar bra. Men alla inloggningar att hålla i huvudet-och alla knappar-och en aning fyrkantigt tycker jag.

Men en helt ny tjänst man aldrig sett förut och inte visste fanns och något man verkligen inte fattade nyttan av innan man gjorde det!

Men det är verkligen mycket tid man måste lägga ner på det hela. Får se om jag kan lägga ner så här mycket tid i fortsättningen...

1 kommentar:

Karin Ohrt sa...

Kul att se att du jobbar på.
Delicious är verkligen inte helt enkelt men jag har personligen väldigt stor nytta att få ordning bland mina bokmärken. Sen vet jag inte riktigt om/hur man skall använda det i tex undervisningen. Där tror jag att de andra tjänsterna du nämnde har större potential men jag har inte heller hunnit titta närmare på dem. Varför ställer du inte frågan om Citeulike och ELIN?