fredag 6 mars 2009

Podcast-reflektioner, Uppgift 10

Nu har jag försökt podcasta. Jag fick hjälp av Berit att lägga in SR:s program via GoogleReader, eftersom man var tvungen att ha en IT-tekniker när man installerar iTunes. Jag laddade ner några program i mp3-format som jag lade på skrivbordet och kanske sedan kan lägga i min mobil-mp3 (när jag har sladd med-eller orkar se hur man kan föra över det sladdlöst till sin mobil...).

Googlereader har jag inte använt sedan den uppgiften var, i november typ, så det var kul att upptäcka detta igen.

En del saker kanske kan vara bra i en undervisningssituation, särskilt inom (ämnet)Strategisk kommunikation. Man kan t ex lyssna på ett program om media och diskutera det källkritiskt. Kanske kan radioprogram om bibliotek också vara värda att spara och bevara.

Särskilt kul är det ju när man lägger in programmen i sin mp3.

De saker jag lade in som prenumeration var: Vetenskapsradion Historia, Biblioteket i Kulturradion, Medierna i P1 och Bokcirkeln. (Allmänbildande-och nu kan man kanske tävla med Stadsbiblioteket i allmänbildning igen...)

Podcasts som "ligger mig varmt om hjärtat" får jag ta en extra funderare på så det får jag göra senare...

Det verkar vara en väldigt trevlig funktion för tågresande! Vi som pendlar Hbg-Lu kan få en ny info-kanal...

Och så var det ett bra sätt att påminna sig om GoogleReader...

Inga kommentarer: