fredag 27 mars 2009

Om Malmö och användarvänlighet-en förmiddag

En väldigt bra förmiddag i Malmö arrangerad av SFIS och Svensk Biblioteksförening. Väldigt många var där.

Två föreläsare: En mycket affärsinriktad om vikten av användarvänlighet -hur bibliotekswebbplatser bör synas. Resonemanget känns igen från BIVIL 97-99 och framåt då jag skrev min uppsats (som inte var bra!) om barnbibliotekswebbplatsers målgruppsanpassning vad gäller layout. Redan då hade jag som förstaidé att analysera Bokus' webbplats, (som senare har blivit gjort i andra sammanhang). Nätbokhandeln togs upp som jämförelse av föreläsaren också, men det viktigare hos dem är att sälja böcker. Kanske gör Adlibris ingångssida det, även om den bidrar mest till impulsinköp. På ett sätt kopplas detta också till vad studenter på Service Management sade på deras presentation på sitt "öppna hus" kvällen innan på C Hbg, att butiksplacering och hur saker placerade är viktiga rent visuellt. Belysning, frontning mm kan jämföras med webbplatsen. Men bibliotekets webbplats är så mycket mer. Mötesplats, förmedlingscentral mm. Att vända sin interna info utåt, var något som togs upp i frågestunden efteråt. OPACen ger en bild av en bok nästan bara fysiskt. På webben säger Pubbdz inget. Innehållet är det viktigare och det ges sällan. det viktiga är att tänka på användaren och att användaren förväntar sig att interagera och att interagera på ett visst sätt. Annars kommer han/hon inte tillbaka. Exempel gavs hos en som prövat H & Ms webbplats. Gav upp. Kommer ej åter.

Vill vi ha återkommande besökare som rentav är interaktiva användare eller besökare som ser pliktskyldig info?

Allt för ofta liknas bibliotek vid offentliga sidor där infon finns där bara för att den måste finnas. Som en offentlig myndighet som måste ha protokoll, lagtexter, det finstilta men ofta lägger det långt ner i en hierarki eller inte synliggör det på annat sätt. Infon måste finnas där, men måste inte kunna hittas, vilket är fyrkantigt och byråkratiskt.

En hemsida måste också följa standarder. Nielsen och Shneiderman och Lynch, tog, såvitt jag minns det från runt 2000, upp detta tidigt. Det bör vara en "slutför"-knapp längst ner till höger. Det viktigaste bör vara längst upp till vänster. En länk bör fungera som en länk och inget annat konstigt. Kanske var detta basic, men det känns ändå uppfriskande att få höra det från professionellt håll.

En bra, informativ och inspirerande förmiddag i Malmö i Web 2.0-andra. Ger en motivation att fortsätta med 10 + 1 saker och t ex pröva mer med Widgets, Wiki mm. Facebook kanske också kunna ge en del.

Inga kommentarer: